Grenspaaltocht zaterdag 6 februari 2021
<- vorige tocht - volgende tocht ->
Graven naar gp164a met Geert; gp173c alleen bezocht

NB:
- onderdeel van een
project (vanaf juli 2016) om alle Belgisch-Nederlandse grenspalen én tussenstenen
opnieuw te fotograferen én de gps-coördinaten zo precies mogelijk te bepalen

afbeelding-plattegrond-01.jpg
(afbeelding-plattegrond-01)

Belangrijkste doel vandaag is het graven naar gp164a, samen met Geert Krijnen. Op de terugweg ga ik kijken bij gp173c naar een mogelijk onbekende tussensteen.
afbeelding-plattegrond-02.jpg
(afbeelding-plattegrond-02)

Een luchtfoto van de grensovergang tussen Weert en Bocholt. De positie van de verdwenen (?) gp164a is gebaseerd op archief-gegevens. Zie verderop.
Gp164 - foto's 1985 en 2020-1024pxbreed.jpg
(Gp164 - foto's 1985 en 2020-1024pxbreed)

Maar eerst wat achtergrond. Vroeger stond hier een douanekantoortje dat in functie was van 1956 tot 1971. Op de voorgrond gp164. De foto rechts is de huidige situatie. Je zou zeggen dat de grens dwars door het gebouwtje heen loopt maar dat is niet zo. Hij stond helemaal op Nederlandse grond. Er zijn bouwtekeningen bekend maar daarop geen enkele verwijzing naar gp164a. Die zou zich achter het kantoortje hebben kunnen bevinden.
Gp164 - foto-grenskantoor-tegeltableau.jpg
(Gp164 - foto-grenskantoor-tegeltableau)

Op het gebouw was dit fraaie tegeltableau bevestigd. Na de sloop van het gebouw (1984) ging het naar het gemeentearchief van Bocholt waar het verdwenen is. Over de jaartallen: in 1956 werd het grenskantoor geopend. Het jaartal 1296 staat voor een verdrag uit dat jaar waarin Bocholt toestond dat een waterstroom van wat maximaal door een bijenkorf kon stromen naar Weert werd geleid om daar de kasteelgrachten te voeden.
Gp164 - foto Co Bieze-1024px.jpg
(Gp164 - foto Co Bieze-1024px)

De foto van Co Bieze (komt van het Douane- en belastingmuseum in Rotterdam) in groter formaat uit waarschijnlijk beginjaren '80. Het staat dan al jaren leeg. Niet veel later (1984) werd het gesloopt. Nu staan er ook nog foto's op de site van erfgoedhuisweert.nl -> ga naar deze zoekpagina en zoek dan op "grenskantoor" met alleen 'beelddocumenten' aangevinkt.

Co Bieze schreef ook een kort artikel over dit douanekantoor in Impost, het blad van het Belasting- en douanemuseum.
Gp164 - foto Co Bieze-van-opzij.jpg
(Gp164 - foto Co Bieze-van-opzij)

Een andere foto van Co Bieze, kijkend richting België. Conclusie: de weg is ongeveer even breed als tegenwoordig met de gp164 op pakweg dezelfde plaats als nu.
Gp164 - Info-paneel-grensovergang-gp164.jpg
(Gp164 - Info-paneel-grensovergang-gp164)

Dit is een informatiepaneel over deze grensovergang, inclusief een bouwtekenig van het douanekantoor.
IMG_3578.jpg
2021-02-06 - 08:45:30(IMG_3578)

Ik ben al in de weer met mijn landmeetlint als Geert arriveert. Wat weten we van de oorspronkelijke positie van gp164a? In een PV van 1885 wordt een afstand vermeld van 14,5 meter vanaf gp164. Dat lezen we in Aafko Tuin's grenspaal-documentatie.
IMG_3579.jpg
2021-02-06 - 08:52:14(IMG_3579)

Die afstand hebben we nu afgemeten, de richting van de grens is op het oog bepaald. Geert staat op plek waar we gaan graven. Want we weten nog iets over het lot van gp164a. In Aafko's documentatie lezen we "In het schouwjaar 1996 wordt melding gemaakt van deze grenssteen: “verdwenen onder de grond bij egalisatie na het opruimen van het douanehuisje naast de Weerterweg”"
IMG_3580.jpg
2021-02-06 - 09:02:33(IMG_3580)

Nu zijn er twee veronderstellingen bij onze meting: gp164a staat nog op dezelfde plaats als in 1885 (dus niet verplaatst bij bijv. de verharding van de weg in de jaren '50) én gp164a is begraven op de plek waar hij stond in 1885 en dat is dezelfde plek als ten tijde van het douanekantoor.

Meer gegevens hebben we niet. Geert is nadien nog wel op zoek gegaan naar oud-douanemedewerkers die daar gewerkt hebben en iets zouden kunnen zeggen over of hij er toen nog wel stond. Dat zou dan net achter het grenskantoortje geweest moeten zijn. Dat heeft nog niets opgeleverd.
IMG_3581.jpg
2021-02-06 - 09:21:49(IMG_3581)

We gaan aan de slag op hoop van zegen. We graven een gleuf dwars op de grenslijn waarvan we niet heel precies weten waar die loopt. De afstand is 14,5m vanaf gp164a.
IMG_3582.jpg
2021-02-06 - 09:45:59(IMG_3582)

Geert vordert gestaag.
IMG_3583.jpg
2021-02-06 - 09:51:17(IMG_3583)

En we wisselen elkaar af natuurlijk.
IMG_3585.jpg
2021-02-06 - 09:51:22(IMG_3585)

Van graven krijg je het warm.
IMG_3586.jpg
2021-02-06 - 10:01:24(IMG_3586)

Maar het levert niets op en uiteindeliik gooien we het gat
IMG_3590.jpg
2021-02-06 - 10:29:01(IMG_3590)

weer dicht. Zonder nadere gegevens heeft het geen zin om op een andere plaats te graven. Maar niet getreurd, we zijn weer eens lekker bezig geweest en nooit geschoten is altijd mis. We nemen afscheid en
IMG_3592-afbeelding-plattegrond-03.jpg
(IMG_3592-afbeelding-plattegrond-03)

ik rij naar gp173c.
IMG_3592.jpg
2021-02-06 - 11:02:16(IMG_3592)

Moet een stukje lopen (want België mag je op dit moment niet in met de auto vanwege de Corona) en
IMG_3593.jpg
2021-02-06 - 11:08:18(IMG_3593)

kom zo uit
IMG_3594.jpg
2021-02-06 - 11:09:25(IMG_3594)

bij gp173c met een fraaie zgn douanepaal ernaast.
IMG_3595.jpg
2021-02-06 - 11:09:32(IMG_3595)

Gp173c
IMG_3597.jpg
2021-02-06 - 11:10:28(IMG_3597)

We zien ook een Dodendraad-replica waarvan er intussen veel zijn langs de benl-grens.
IMG_3598.jpg
2021-02-06 - 11:10:43(IMG_3598)

Gp173c nogmaals. Maar waar ik eigenlijk voor kwam: op een recent verkregen kadaster-coördinatenlijst van de benl-grenspalen, zag ik dat er vlakbij een andere '173c'' wordt aangegeven. De tussensteen op deze foto wordt als '173d' aangegeven.
IMG_3600.jpg
2021-02-06 - 11:14:00(IMG_3600)

Maar dat komt niet overeen met het PV en ook op topotijdreis.nl is daar geen enkele aanwijzing voor. Ik vermoed dat het een kadasterpaaltje is want het is wel op een licht knikpunt van de grens.

Met de gps komt ik uit op ongeveer deze plaats, pakweg 30m vanaf gp173c. Maar ik kan niks vinden, geen kadasterpaaltje, laat staan een grenssteen.
Maar geen vondst is wel een bevinding.
Genoeg voor vandaag, ik rij Is in 1990 naar deze positie verplaatst, 5 m naar het NW op de grenslijn. Op de oorspronkelijke positie - op de rand van de weg - werd ie regelmatig aangereden door het verkeer.Is in 1990 naar deze positie verplaatst, 5 m naar het NW op de grenslijn. Op de oorspronkelijke positie - op de rand van de weg - werd ie regelmatig aangereden door het verkeer.naar huis.